HISTORIE

Tuse IF er overbygningen for de enkelte afdelinger indenfor fodbold, badminton, gymnastik, håndbold, tennis og skydning. Tuse IF er med knap 1.600 medlemmer blandt de største idrætsforeninger i området.

Grunden til den store opbakning er de aktive udøvere og ledere, der sammen skaber et velfungerende klubliv – og så nogle meget fine faciliteter omkring foreningen. Idrætsfaciliteterne består af idrætshallen, klubhus, boldbaner, tennisbaner, fitnesscenter og ikke mindst en stor idrætslegeplads med troldhøje, multibane, beachvolley, streetbarsket og en skaterbane.

Fodboldafdelingens historie rækker tilbage til 1925, hvor klubben bestod af et herrehold og 1-2 drengehold. Faciliteterne var en boldbane beliggende mellem Tuse og Mårsø, og først i 1945 fik klubben de nuværende boldbaner ved Tuse Skole. Der var lidt stille om klubben i midten af 50’erne, men så tog pastor Rønn Søren og landbetjent Plet Hansen og fik tingene til at blomstre – med pastoren som formand og målmand i en årrække. Den nye start krævede at man fik betalt en bøde fra SBU, og betalingen blev klaret via gamle spillere, der tillige skænkede holdet en ny bold, og dermed var det hele kørt i stilling til en ny og spændende periode for klubben.

Gennem 70’erne og 80’erne kom stadig flere hold til på herre og drenge siden – og midt i 70’erne kom der tillige damefoldbold på programmet. Anført af træner Mogens Nielsen oplevede klubben af have et damehold i 1. division i den periode. På holdet spillede bl.a. Susanne Augustesen op til midten af 70’erne inden hun blev professionel i Italien. Susanne var på daværende tidspunkt en stor stjerne på det danske damelandshold.

Fodboldafdelingen i Tuse er med tiden vokset til at være en af de største i Vestsjælland – og både senior og ungdomsafdelingen er hver for sig særdeles velfungerende. I fremtiden stilles der store krav til klubber, som ønsker at være bredt repræsenteret i både ungdoms- og seniorfodbold. Tuse IF, Fodboldafdelingen, ser dog særdeles positiv på fremtiden og følger at vi via en god organisation og en god økonomi er rustet til en spændende fremtid.

Seniorafdelingens 1. hold elsker at rykke op i rækkerne – men desværre kræver det også at de med mellemrum rykker modsat. I de seneste 16 år er holdet rykket op eller ned 12 gange, og er altså kun 4 gange forblevet i samme række. Så mon ikke der er basis for lidt spænding igen i år?